Bineros webmail på Outlook.com

Att skaffa sin egna personliga e-postadress har blivit allt mer populärt även hos privatpersoner. Det är faktiskt inte så svårt om man läser på lite och många webbhotell erbjuder bra guider/support för att sköta allt själv. Ofta så erbjuder webbhotellen dessutom en egen e-postklient, alltså program/hemsida där du läser och skickar e-post, men lika ofta så brister användarvänligheten, funktionaliteten eller möjligheten att kunna läsa e-post i sin mobil via dessa gratistjänster.

Ofta så har dessutom personen redan en e-postadress på GMail, Outlook.com eller Hotmail och vill kunna koppla ihop dessa så man slipper få e-post till två ställen. I en serie guider så kommer jag här beskriva hur du gör just detta för de vanligaste alternativen.

Först ut är Microsofts nya molntjänst Outlook.com som är det nya Hotmail. Har du en annan klient så får du hålla dig i skinnet ett tag till!

I de fall som man saknar ett konto på GMail eller Outlook alternativt att man behöver kunna låta fler personer komma åt e-postadressen (exempelvis för mindre företag/föreningar) så kan man använda sig av molntjänster som Office365 eller Google Apps. På dessa kan man, baserat på olika villkor, skapa ett gratis konto med t.ex. e-post, dokumentdelning och kalenderfunktioner för att samarbeta med en eller flera personer. Kontakta mig om ni vill ha hjälp med detta!

Fördelar/nackdelar

Fördelen med att konfigurera sin personliga e-post på Outlook.com är att du slipper en extra konfiguration om du även vill läsa e-post på din smartphone. Du laddar helt enkelt ner appen för Outlook och loggar in med ditt konto så har du tillgång till samma möjligheter som du har på molntjänsten.

Några nackdelar som jag har upptäckt med Outlook (jämfört med exempelvis GMail) är att det finns begränsningar att känna till. T.ex. så kan du bara hämta e-post från ett personligt e-postkonto var 30:e minut och du kan maximalt hämta 50 meddelanden i taget. Varför denna begränsning finns är oklart men man kan hoppas att Microsoft gör samma kovändning som med startmenyn i Windows 8…

Konfiguration, steg för steg

  1. Logga in på Outlook.com.
  2. Välj ”Inställningar” och därefter ”Fler e-postinställningar”.
  3. Välj alternativet ”Dina e-postkonton”.
  4. Välj ”Lägg till ett skicka och ta emot-konto”.
  5. Välj att visa ”Avancerade alternativ”.
  6. Ange följande under ”Kontoinformation”:
    • Namn: Det namn som syns för mottagaren av dina e-post
    • E-postadress: Ange din e-postadress
  7. Ange följande under ”Server för inkommande e-post (POP3)”:
    • Serveradress: Ange adressen till din POP3-server.
    • Port: 110
    • Kräver säker anslutning: Nej
    • Lämna en kopia av meddelanden: Ja (är valfritt men jag rekommenderar att göra det)
    • Användarnamn: Ange din e-postadress
    • Lösenord: Ange lösenordet för kontot ovan
  8. Ange följande under ”Server för utgående e-post (SMTP)”:
    • Välj ”Skicka e-post via din leverantörs server”
    • Serveradress: Ange adressen till din SMTP-server.
    • Port: 25
    • Kräver en säker anslutning (SSL/TLS): Nej
    • Använd samma användarnamn och lösenord: Ja
  9. Klicka ”Nästa” för att uppgifterna ska kontrolleras.
  10. Välj att lägga meddelanden i Inkorgen och tryck ”Spara.
  11. Klart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *